Escola de Chicago i Modernisme

Escola de Chicago:

L’Escola de Chicago va ser un moviment arquitectònic de finals del segle XIX, el qual rebutjava la utilització de fusta com a mètode construcció a causa del desastrós incendi de la ciutat l’any 1871 el qual va arrasar gran part de la ciutat on la major part dels edificis estaven fets de fusta.

Es a partir d’aquell moment on l’Escola de Chicago proposa materials com ara el ferro o el formigó per tal de substituir la fusta. Les construccions integrades en el moviment de l’Escola, eren de caràcter racional, on l’estètica era totalment caracteritzada per la simplicitat i la inutilització d’elements ornamentals.

 

Modernisme:

El Modernisme va ser un moviment català de caràcter politicosocial el qual també va repercutir considerablement dins del món de l’art, el qual neix a finals del segle XIX i principis del XX. Aquest corrent neix amb el propòsit de transformar la societat catalana i dotar a la cultura d’un caràcter diferent.

L’arquitectura d’aquest moviment explora la utilització de nous materials, principalment el formigó i la fusta per l’espai interior, per tal de donar un caràcter escultòric al món arquitectònic. L’artesania pren força dins d’aquest moviment, ja que totes les obres arquitectòniques modernistes es caracteritzaven per la gran inspiració de la natura i les formes orgàniques i això requeria la tècnica pròpia de l’artesania per tal d’aconseguir un resultat global (tant en l’exterior com en l’interior de l’espai) que s’adeqües a les pretensions tan ostentoses del modernisme.

Casa Milà

casa_mila_1914interior_casa_milamila_plano_sotano

Magatzems Carson

Els dos edificis tenen trets molt diferenciats a simple vista, principalment ens hem de situar en contextos àmpliament diferents, ja que mentre que l’Escola de Chicago intentava cobrir unes necessitats constructives concretes, el Modernisme català intentava dotar a la cultura catalana de noves formes d’expressió en aquest cas constructives caracteritzades per l’ostentació.

La Casa Milà, està suportada sobre un enginyós entramat de pilars per tal de distribuir lliurement cada planta. Un dels elements que més sobta de l’edifici, és la planta, una planta que s’adequa a l’espai, però evita tota mena de línies rectes, així doncs la planta recorda a una forma orgànica, Aquest fet, però, no passa amb els Magatzems Carson, que amb l’ús del pilar de formigó com a suport, la planta és totalment recta i simple.

També cal fer referència a l’organització de l’edifici, on trobem que en els Magatzems Carson, tot està perfectament estructurat i cada espai té uns límits exactes i en la Casa Milà, els espais tenen més ”flexibilitat” és a dir, no cada espai està perfectament limitat sinó que és la funció de l’espai la que determina els seus límits.

Un dels altres factors remarcables, és l’ornamentació tant interior com exterior. En ”La Pedrera” l’ús de detalls i ornamenta variada és constant en tot l’edifici, tot ell és un compendi artesanal artístic únic, on fins i tot, cada element decoratiu adquireix caràcter simbòlic. L’ornamentació està directament relacionada amb la natura i la realitat orgànica. Mentre que en els Magatzems Carson, els elements decoratius en són completament nuls, en ells el que hi sobta és la racionalitat a l’hora de plantejar l’edifici i la sensació austera que adquireix si el comparem amb la Casa Milà.

A part, cal destacar la diferència abismal de la cultura entre ambdues ciutats. Barcelona es caracteritza per una ciutat referent en l’arquitectura modernista, i això fa que edificis com la pedrera encaixin perfectament en l’entorn en la qual està situada. En canvi, Chicago no és una ciutat que sigui referent per la cultura o per moviments arquitectònics concrets i és per això que existeix una diferència abismal entre els dos edificis concretats.

Anuncios
Escola de Chicago i Modernisme

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s